Winnaars Heemquiz

Naar Wouw
Vrijdagavond 23 november 2018 deden 8 leden van de Heemkundige Kring in Wouw mee aan de Heemquiz. Deze wordt bedacht en gepresenteerd door heemkundekringen in West-Brabant. Dorpshuis De Geerhoek stroomde al vol met collega’s uit de regio. “Vorig jaar werd de quiz gehouden in Etten-Leur en die werd door Wouw gewonnen. Wouw organiseerde dus de quiz van vanavond,” vertelt Ab Bienefelt.

Het team
Bestuursleden Ab Bienefelt, Wilma de Jong, Piet Roks Mz en Piet Roks Pz en de leden Michel Frijters, Hans Govers, Wilbert de Jong en René Krijgh namen het op tegen de andere twintig teams. Na een inleidend woord van voorzitter Dingemans bogen we ons over allerhande vragen, zoals bekende Brabanders, mythologische figuren, watersnood en actuele zaken. De plaatjes van auto’s uit de jaren ’70 waren eigenlijk te klein om goed te kunnen bepalen wat het merk en type waren. En dan waren er nog de muziekinstrumenten uit vervlogen tijden. Toch kwam er door overleg meestal wel een zinnig antwoord bovendrijven en dat werd dan ingevuld. Toen de tussenstand bekend werd gemaakt stonden we op de twaalfde plaats. We vonden dat prima, want sommige kringen uit de omgeving waren we gepasseerd.

Hans Govers, René Krijgh, Piet Roks Pz, Piet Roks Mz, Michel Frijters,
Ab Bienefelt, Wilbert de Jong en Wilma de Jong

En verder
Na de pauze werden de parate-kennis-vragen weer afgevuurd. Niet altijd kon een antwoord worden opgeschreven. Een puzzelvraag betrof homoniemen, d.w.z. woorden die verschillende betekenissen hebben. Hier misten we er maar eentje! De laatste ‘doevraag’ betrof een twintigtal niet alledaagse logo’s.

Het slot
Rond de klok van elf uur werd de uitslag bekend gemaakt. Op het scherm verschenen de namen van de kringen, te beginnen bij de hekkensluiter. Tja, ook iemand is de laatste.
“Halverwege was ‘Fijnaart en Heijningen’ nog niet genoemd. Ieder van ons was al tevreden met het resultaat want we eindigden niet in de achterhoede. Er verscheen weer een naam op het scherm en weer waren wij het niet en zo ging dat eventjes door. We hoorden bij de laatste drie! Zo ver had onze kring het nog nooit gebracht. Nispen werd genoemd. Jeetje, die waren we ook nog voor. Nee, dit kan niet waar zijn!” vertelt Wilma enthousiast.

“Op de tweede plaats is geëindigd: Ambachtsheerlijkheid van Nieuw-Vossemeer met 82 punten. Maar Fijnaart en Heijningen heeft gewonnen met nog een half puntje meer!”  klonk het door de luidsprekers.
“Het duizelde me even. Wat overkomt me nou? Is dit echt?”
De organisatoren vonden het prachtig dat er een team gewonnen heeft, dat nog nooit eerder winnaar was geworden. Immers, Etten-Leur, Hoeven en Oudenbosch moesten vanavond met minder genoegen nemen.

Hoera
Er werden foto’s gemaakt alsof wij belaagd werden door paparazzi! We mochten de trofee, een kunstwerk van een cultivatortand, in ontvangst nemen. Deze prijs wordt sinds 2014 uitgereikt aan de quizwinnaar. Hij is bedacht en gemaakt door de Wouwse kring die toen de 25e editie van de regionale quiz organiseerde.

En wie nu de 30e Heemquiz mag organiseren dat zult u nu wel kunnen raden.
“Natuurlijk ontvangen wij graag onze collega’s in Fijnaart. Ervaring met het in elkaar draaien van de quiz hebben we genoeg. De komende maanden vormen we een werkgroep en zoeken we vrijwilligers. Dan verzorgen wij in november 2019 een prachtige quiz. En natuurlijk gaat de lokale versie in de Fendertse Week ook gewoon door! Wat dacht je dan?”